07 August, 2011

Penyakit Misteri

Salam.. dalam entri kali ni nk story2 sikit masalah kesihatan yang sy hadapi.. coz prob ni lah jugak sy x update blog ni hampir setahun..


Kali Pertama

Bermula sebenarnya hujung 2010.. ms tu sy final year kat UKM.. selalu sangan demam.. bila demam tak kebah2.. ms 2 baru jd kes H1N1.. risau jugak.. so sy pegilah Pusat Kesihatan UKM


setiap minggu kena datang dan setiap minggu jugak kena ambik darah.. Doktor kata ada jangkitan kuman dalam darah.. Ubat dah makan macam2 jenis.. Tapi still sama.. Demam sampailah Final Exam..

Lepas tu start pulak sakit2 badan.. kaki sentiasa rasa lenguh2, kebas.. time cuti sy balik kg kat Pahang.. sy ingat lagi, malam 2 tgh tengok Anugerah Bintang Popular 2009 kat TV3.. lapas habis sy bangun nak masuk bilik tidur.. kaki sakit sangat.. tak boleh nak jalan.. So, saya menyusur je kat dinding dengan bantuan mak...

Esoknyer, badan still sakit2.. kaki pun sama.. sy duduk di rumah shj.. sambil tengok tv sy tertidur kat ruang tamu.. pas tu sy menjerit. saya dah tak sedar. Mak kata saya jerit, lepas tu mak bawak saya pergi rumah jiran belakang yang kebetulan boleh mengubat sakit2 mcm ni.. saya dalam sedar tak sedar jalan sambil dipapah dua adik lelaki. badan sangat lemah. apa yang saya tahu, saya rasa mcm ada sumting sekat pernafasan sy.. sebab tu sy jerit kot..


balik rumah mak dan adik2 bacakan yassin.. sy minum air jampi dan berubat juga dalam masa yang sama.. 3 hari berturut2 mandi air limau nipis dan rumah diasap dengan kemenyan.

Kali Ke-2

kali ke 2 ni saya kena masa praktikal. Jam 12 tengahari masa kat opis. tetiba saya rasa seram sejuk. kaki tangan saya sejuk macam ais. saya menangis. saya tak tahu kenapa sy menangis then trus pegi kat kwn (YUYUN). dia tanya, sy tak tau nak jwb apa. dia bwk sy masuk dalam bilik solat. dia bacakan yasin. Saya kuatkan diri, saya baca ayat kursi. semakin sy bc, semakin kuat "benda" tu menyerang badan saya. kaki sejuk. Yuyun call parents sy n acu -qisatulhayati.blogspot.com-.

Acu jemput sy n bwk ke rumah sewa sementara tunggu parents sy dtg dr Pahang.

Sy pulang ke Pahang dan berubat dengan orang lain pula. Kali ni di Jengka 1 dengan seorang cikgu yang tahu ubat sakit mcm ni. Ada beberapa fakta yang sy dpt dr cikgu tersebut

1) Ada lebih 400 jin pada kaki saya
2) Dah hampir setahun sy "kena"
3) Perbuatan itu dilakukan oleh sesorang yg sy kenal (Bukan kawan sy)
4) org yg buat tu guna minyak org siam mati dibunuh yg disapu pd seluar jeans sy.

Selesai berubat tu, tapak kaki saya mengelupas teruk. sebelum tu tak ada. tapi sakit dan rasa berat di kaki makin berkurangan. Lama jugak saya tak pakai seluar jeans. Takut, risau.. semua ada..

Lepas berubat kali ke 2 tu, Alhamdulillah sy dah tak rasa apa-apa sgt.. beransur2 pulih.. saya amalkan ayat-ayat yang diberi oleh cikgu tu.

Kali ke-3

Kali yg ke 3 sy kena dalam tahun ni. Masa tengah kerja kat AIA. itulah sebab knp sy terpaksa resign. kali ni lebih teruk. Pada mulanya sy ke opis seperti biasa. dlm pkul 12 jugak lebih kurang, sy rasa seriau,takut,sejuk badan dan kaki. Saya menangis juga. Saya terus menuju ke arah opismate sy (Botak). dia ni org pandai silat, dia ada jugak tahu sikit sebanyak ilmu tentang penyakit-penyakit misteri ni. sebelum ini sy dh pernah cerita dan mintak tolong klu ada apa-apa berlaku pd sy.


sy duduk di lantai. badan rasa mcm dicucuk-cucuk. Botak letak tangan dia atas kepala sy. Dia baca sesuatu. sy x dengar pun. lepas tu dia suruh sy duduk balik tmpat sy, jgn pegi mana2.. dia ada nampak sumting belakang sy. Sy akur. Tapi tak lama lepas tu sy menangis lebih teruk. Beberapa org dtg ke arah sy. Kak Eija (opismate jugak) bwk sy g toilet. sy wuduk. Tenang sikit.


Saya call Abah sy n mintak jemput. Sebelum tu, sy cl Ateh mintak dia ambik sy kat opis.. sy dh x larat. kaki semakin lemah. Ateh bwk sy balik ke rumah sewa. Sekali lagi sy menangis dan meraung bila nk masuk tandas. Sy kuatkan diri. Sy wuduk dan solat.

parents bwk sy balik ke kampung. sy dibawa terus ke cawangan Darul Syifa Mentakab.

Ustaz Ishak Abd Rahman yang mengubat sy. Benda yang sama berulang. Memang org yang hantar dlu, buat lagi.. Saya berubat seminggu lebih. dari minum air jampi, mandi air limau campur bunga dan tepuk2 guna daun nangka.

air tujuh jenis bunga

limau pun dicampur dalam air mandian



Daun nangka juga digunakan. Tepuk belakang dengan daun nangka, alas dengan bantal dan kertas. 3 malam berturut2 sy ditepuk. mak yang buatkan. hasilnya, mcm percaya dengan tidak, ada banyak jugak serpihan kaca, hama, miang bulih yang keluar dari badan sy. terkejut....

Dalam bab minum pula, mcm2 kena minum.

air jampi


minyak zaitun

air rebusan tebu hitam dan gula batu



Selama seminggu jugak kena buat semua ni.. Alhamdulillah, lepas seminggu sy rasa dah bertambah sihat.

Tapi...........

Bersambung




No comments:

Post a Comment