08 January, 2010

Sangkar Kasih 32

“Are you Najwa?” Hakim menyoal. Dia seakan tak mengenali gadis dengan baju kurung hadapannya itu. Katrina pula tercengang.

“Ye la.. korang ni…” Balas Najwa. Sengaja dia berimej begitu. Seronok pula rasanya apabila menjadi rock suci sedemikian.

“Kau dah taubat ke wawa? Tak rock la beb…” Katrina mula bersuara.

“Poyo lah korang.. Aku saja guna stayle kakak aku. Kau tak nampak ke sport shoes aku yang gedabak ni.. rileks la.. Aku still Najwa yang rock la beb…” Balas Najwa.

“Haha… Bagus… Jom lah gi kelas..” hakim menambah. Katrina dan Najwa angguk. Mereka melangkah seiringan menuju kelas. Ramai teman satu jurusan terkedu lihat Najwa. Najwa hanya senyum.

“Lantaklah korang… aku still rock la beb..” desis hatinya.
Najwa ambil tempatnya. Pensyarah yang dinanti telah tiba. Kelas akan bermula dalam beberapa minit lagi. Semester baru, semangat baru, Najwa kini berada di semseter akhir dan segala yang dilaluinya sepanjang cuti semester memberikan motivasi berguna adalah kamus hidupnya. Kehadiran Najma dan Syed Hazim ternyata membuatkan hari-hari yang mendatang buat hidupnya dan ibunya terasa berharga. Najwa hargai setiap detik bermakna itu.

‘So Class.. Macam mana dengan cuti sem?” Pensyarah memulakan kelas. Masing-masing berkongsi cerita. Bagi Najwa, kisahnya bukan untuk dikongsi. Biarlah dia simpan memori indah itu. Najwa senyum puas.

“Najwa..?” Pensyarah itu menyoal apabila mendapati hanya Najwa yang diam.

“I learn banyak benda. About family, love, and pengorbanan..” Najwa menjawab ringkas.

“Hmm.. macam menarik. Awak tak nak share dengan member yang lain?” Pensyarah itu berminat.

“No…” Najwa balas. Pensyarah itu mengangguk. Dia hormati keputusan pelajarnya itu. Pensyarah itu memulakan kelas. Najwa senyum. Wajah ibu, ayah serta kakaknya bermain di minda. Najwa kembali menumpukan perhatiannya.

“Hoi… semacam je kau… Mesti banyak yang jadi kan.. cerita lah..” Desak Hakim sebaik tamat kelas.

“Entah beb… dah la kau senyum memanjang.. Imej dah lain.. Aku dapat rasakan ada something yang besar jadi masa cuti sem kan… cerita lah woi..” Katrina pula menambah.

“Eleh… bukan ada kena mengena dengan korang pun..” Najwa balas. Hakim dan Katrina mencemik muka.

“Kita kan friends forever.. Bagi tahu lah..” Desak Hakim lagi.

“Kalau aku cakap tak nak macam mana?” najwa sengaja menyakat.

“eee minah ni… Aku siku kang.. Kau ni buta kitorang blur la.. Adess..” Katrina pula merungut. Geram.

“Okay lah.. jom kita lepak café.. Aku cerita.. Hakim, kau kan kaya dah buat part time.. Apa kata kau belanja kitorang?” Najwa balas. Hakim terkulat.

“Boleh.. tapi sorang tak lebih RM1 tau…” Balas Hakim. Hakim berjalan mendahului
Katrina dan Najwa.

“Woi.. minum air kosong je lah… sengal..” Najwa berlari arah Hakim. Katrina membontoti temannya itu. Mereka ke Kafeteria. Najwa ceritakan kepada dua teman baiknya itu. Mereka terpegun. Bagi Najwa, itu adalah suatu kenangan dan memori terindah dalam hidupnya. Dia gembira, bahagia.

“Patutlah kau senyum semacam.. Imej pun dah ayu..” Katrina menambah.

“Tak lah Cat.. Aku still imej sama.. Tunggulah esok.. Hari ni saja nak buat korang terkejut..” Najwa tertawa.

“Bukan setakat terkejut. Nak pengsan aku tengok.. Aku ingat kakak kau..” Hakim menjawab. Mereka tertawa.
Setelah tamat kelasnya, Najwa memandu keluar dari kawasan Kolej. Najwa pandu ke Bukit Bintang. Ada lagi seorang yang ingin dia jumpa sebelum pulang. Najwa letak keretanya di tempat letak kereta hadapan Old Town White Café. Seperti biasa, dia pesan minuman dan duduk di tempat biasanya. Najwa menung sambil menanti kehadiran seseorang datang menegurnya.

“Awak tunggu saya?” Senyuman Izhar muncul. Najwa senyum. Dia angguk. Izhar ambil tempat duduknya hadapan Najwa.

“Awak sihat?” Soal Najwa. Izhar angguk.

“Awak nampak lain. Feminine, Cantik…” Izhar menambah.

“Saya Najwa la… tetap cool. Rock…” Kata Najwa. Izhar ketawa kecil.

“Lama awak tak datang sini… Saya nak contact tak ada nombor telefon awak..” Izhar berkata.

“Awak tak nak minta hari tu… Takkan saya nak bagi macam tu je..” Balas Najwa.

“Ye la… Mesti ada something yang buat awak senyum sentiasa ni kan…” Izhar menduga. Najwa angguk. Najwa dan Izhar berbual panjang. Pelbagai cerita keluar. Najwa teruja berkongsi pengalamnnya dengan Izhar. Ternyata Izhar seorang yang senang dijadikan teman. Izhar tak lokek berkongsi apa yang dia ada. Bagi Izhar pula, Najwa adalah seorang gadis yang ceria, mudah didekati tapi sukar nak dimiliki. Izhar tertarik dengan perwatakan Najwa. Dia senang dengan Najwa.

“Ok lah Iz.. Saya balik dulu lah.. Dah nak malam..” Najwa meminta diri.

“Number Phone?” Izhar menyoal. Najwa senyum. Mereka bertukar nombor telefon.

“Elok-elok drive. Ada masa datanglah sini lagi..” Kata Izhar sebelum Najwa melangkah keluar.

“Tak semestinya kat sini kan…” Najwa angkat keningnya. Izhar senyum. Najwa pandu pulang.

No comments:

Post a Comment