08 January, 2010

Sangkar Kasih 44

“Happy birthday to tou, Happy birthday to you, Happy birthday to Najma and Najwa, happy birthday to you…” Tetamu yang hadir menyanyikan lagu buat Najma dan Najwa sempena hari ulang tahun kelahiran mereka yang ke 25. Najwa dan Najma potong kek bersama.

“Ini untuk mama…” Najma dan najwa suapkan kek buat ibu mereka. Salina buka mulut. Najwa dan Najma pula suap menyuap. Syed Hazim, bapa mereka tak dapat hadir kerana ada krisis dengan Laila, ibu tiri mereka. Namun Syed Hazim sempat menghadiahkan dua puterinya itu kalung emas.

“Ini buat abang…” Najma suap buat suaminya yang tercinta, Aidil. Aidil cium dahi isterinya. Ucapan tahniah dan hadiah diberikan. Aidil dan Najma kini dikurniakan seorang bayi lelaki yang diberi nama Muhammad Aiman Najmi yang berusia setahun dua bulan. Kehidupan Najma kini lengkap dengan kehadiran suami yang penyayang dan anak yang comel.

“ Love you B…” Ungkap Najwa buat suaminya Izhar. Najwa pula kini sarat mengandung 7 bulan. Berdasarkan imbasan yang dibuat, Najwa mengandung bayi kembar. Najwa ikut jejek langkah ibunya. Izhar adalah insan yang paling bahagia saat Najwa disahkan mengandung. Izhar menjaga Najwa dengan sepenuh perhatian.

Mereka sekeluarga meraikannya di rumah Salina. Meriah benar suasana di rumah Salina. Salina gembira dan bersyukur kerana kedua-dua puterinya telah dikurniakan kehidupan yang bahagia. Salina tumpang bahagia.

Najwa dan Najma duduk di sofa. Tamat majlis dan tetamu pulang, Aidil dan Izhar bantu mengemas apa yang perlu. Najwa dukung anak saudaranya, Aiman.

“Nanti dah besar tak mau nakal-nakal macam mama wawa tau…” Najma pesan pada anaknya.

“Eleh.. akak tu pun naughty apa…” Najwa balas. Kedua beradik itu ketawa.

“Ni .. baby kembar dalam perut ni nanti.. Mesti ada yang ikut wawa… Naughty..” Najma usap perut adiknya itu.

“Ala akak ni… adik naughty sikit-sikit je…” balas Najwa.

“Amboi si kembar ni… Borak apa… Aiman.. mari kat papa..” Aidil sapa. Dia dukung anaknya. Izhar duduk sebelah isterinya, Najwa.

“Dah siap kemas ke B?” Soal najwa.

“Dah….” Jawab Izhar ringkas.

“ooo.. tak sempat nak tolong..” Tambah Najma.

“Eleh… tak payahla.. Tolong bagi kami baby comel cukuplah…” Aidil cubit mesra pipi isterinya itu.

“Kak.. jom kat mama, termenung apa entah kat tingkap tu..” najwa ajak kakaknya. Najma angguk. Izhar bantu Najwa bangun. Najwa dan Najma menuju kearah ibu mereka. Salina yang tak sedar kehadiran anaknya itu masih leka melayan perasaan.

“Mama nangis? Kenapa ni?” Najwa hadap wajah ibunya. Salina pantas seka air matanya.

“Kenapa ni ma?” Najma hairan.

“Mama nangis gembira sayang.. Dua-dua anak mama dah dapat family yang happy… Mama bersyukur pada tuhan..” Salina berkata.

“Mama ni… ingat apa tadi.. Tak mau lah macam ni…” Najwa usap wajah ibunya. Ketiga beranak itu berpelukan.

“Alamak, sangkut… ada dua lagi babby ni nak peluk nenek dia..” Najwa berkata. Najma ketawa. Salina juga.

“Ma… suasah tak jaga anak kembar?” Izhar soal.

“Boleh la tahan, sorang nangis dua-dua nangis.. Izhar dengan Najwa nanti rasalah apa yang mama dengan papa pernah rasa… Tapi, enjoy sayang… Mama seronok dapat puteri mama ni…” Salina berkata.

“Dengar tu B… nanti B lah kena jaga dua-dua ni..” Najwa kata pada Izhar.

“No hal… B okay je.. Tapi kalau tak bagi perhatian kat ibu dia, jangan marah ye sayang…” Izhar balas. Mereka ketawa.

“Abang rasa, wawa ni nanti dapat baby mesti kecoh, besok.. macam-macam lagi lah…” Aidil menyampuk. Najma senyum.

“Amboi abang… tengoklah nanti. Wawa lagi expert dari mama nanti terkejut pulak..” Najwa balas. Salina pandang anak, menantu serta cucunya itu. Dia tiba-tiba teringat akan bekas suaminya, Syed Hazim.

“Abang…. Mereka dah dapat kehidupan sempurna…” Desis hati Salina. Dia kembali berbual dengan Najwa, Najma, Aidil dan Izhar. Salina gembira. Salina bahagia. Setelah pelbagai rintangan yang dilalui, dia bersyukur dapat lihat keluarganya berkumpul dengan penuh senyuman dan gelak tawa itu. Sesungguhnya pengalaman mematangkan kita, setiap ujian yang terjadi pasti ada hikmahnya.

TAMAT..

No comments:

Post a Comment