08 January, 2010

Sangkar Kasih 35

Aidil dan Najma berjalan seiringan masuk semula ke pejabat setelah melakukan tugas luar. Hubungan mereka bukan lagi rahsia di Syarikat itu. Hubungan mereka juga menjadi buah mulut pekerja di situ. Baik Aidil mahupun Najma, mereka tak kisah. Bagi mereka kini adalah debaran meniti hari menuju hari perkahwinan mereka. Persiapan sudah diatur rapi. Salina mahukan segalanya sempurna bagi hari perkahwinan anaknya itu. Aidil dan Najma menghormati permintaan orang tua mereka yang mahu mereka terus disatukan tanpa pertunangan.

“Naja… Hari ni saya hantar awak balik ye.. Nak pergi ambil wedding card dulu nanti..” Aidil muncul di muka pintu pejabat Najma.

“Ooo.. Okay…” Jawab Najma. Dia hadiahkan senyuman buat bakal suaminya itu.

“Banyak kerja ke?” Soal Aidil lagi.

“Boleh la tahan… Tapi dah nak settle ni.. Boleh la balik sama-sama nanti..” Balas Najma. Dia sekarang sudah boleh bahagikan masa sebaiknya. Dia beruntung memiliki Aidil yang memahami. Dia kini juga belajar memahami dan memberi masa untuk kehidupan peribadi. Ternyata cara itu lebih membuatkannya sentiasa bersemangat.

“Hmm.. Okay sayang… Buat kerja elok-elok..” Pesan Aidil. Aidil berlalu dari situ. Dia kembali menuju ke pejabatnya. Dalam perjalanan, dia ditegur rakan sejawat.

“Amboi bakal pengantin, berseri muka…” Tegur Marissa.

“Akak ni… mana ada..” Aidil menafikan.

“Kamu ni… Akak tahu lah.. Akak dah merasa lah Aidil oi.. Berdebar ke?” Marissa mengusik. Aidil senyum sahaja. Memang menjadi kebiasaan bakal pengantin diusik sebegitu. Aidil tak kisah.

“Mestilah kak.. Tapi masih cool..” Balas Aidil. Marissa ketawa mendengarnya. Aidil senyum. Aidil kembali ke pejabatnya. Aidil teruskan kerjanya.
Tamat waktu pejabat, Aidil dan Najma menuju ke tempat yang diatur. Kad perkahwinan yang ditempah diambil mereka. Kini, Kad itu sedia untuk diedarkan.

“ Cantik kan…” kata Najma sewaktu dalam perjalanan pulang.

“Awak yang pilih.. Mestilah cantik..” balas Aidil. Dia pandu arah bertentangan dari simpang rumah Najma. Najma hairan.

“Eh, nak ke mana ni?” Soal Najma.

“Ikut je lah… Saya ada sesuatu nak tunjuk..” Balas Aidil. Lelaki itu senyum pandang
wajah bakal isterinya itu. Najma akur. Dia hanya diam. Aidil pandu masuk ke kawasan perumahan dia Taman Permata. Dia berhentikan kenderaannnya di hadapan sebuah rumah. Mereka keluar dari kereta.

“Awak… rumah saudara awak ke?” Soal Najma. Rumah dua tingkat itu agak cantik pada pandangan Najma. Aidil buka pagar. Rumah itu seperti tiada penghuninya. Aidil buka pula pintu rumah itu.

“Ni rumah kita… lepas kahwin nanti kita duduk sini ye sayang..” Kata Aidil. Najma terpaku. Rumah yang cantik itu milik mereka berdua. Najma pandang Aidil.

“ Kenapa tak bagitahu dari awal?” Soal Najma.

“Saja.. Ni hadiah dari saya untuk wedding kita. Awak suka tak?” Soal Aidil. Najma angguk sambil langkah masuk. Ruangan masih kosong kerana masih tiada perabot diletakkan.

“Saya beli dah lama… Memang prepare untuk my future wife.. Dah habis bayar pun..” Tambah Aidil.

“Hebat la awak ni… Thanks sayang…” Najma ucapkan.

“Nanti dah kahwin kita hias lah rumah ni.. Saya nak awak design kan sendiri tau…” Kata Aidil.

“Okay… No hal…” Kata Najma. Mereka lawati setiap sudut rumah itu. Rumah empat bilik itu sesuai dengan citarasa Najma. Struktur yang menarik itu memikat hati Najma. Dia dah ada cadangan untuk hias rumah itu. Najma teruja.

“Dah puas ke tengok? Jomlah kita balik. Kahwin nanti tengoklah puas-puas..” Kata Aidil..

“Okay… Dah kahwin memang lah dapat tengok puas-puas. Kita stay sini kan.. Thanks so much Aidil..” Ucap najma. Aidil senyum. Dia bahagia bila lihat Najma bahagia. Mereka menaiki kereta dan Aidil pandu pulang.

“Aku terima nikahnya Syarifah Najma Aisha Binti Syed Hazim dengan Mas Kahwinnya RM80 tunai..” Kata Aidil.

“Aik.. dah tak sabar ke?” Soal Najma.

“Practice. Takut nanti gagap..” Balas Aidil. Mereka ketawa. Seri terpancar di wajah keduanya yang menghitung hari utuk disatukan. Najma berdebar untuk bergelar seorang isteri buat pilihan hatinya itu. Begitu juga Aidil.

No comments:

Post a Comment